4 mai 2011

Proiect de lege. General si ... Aplicat. Daca cititi si Comentariile (urmand linkul sursei) - aflati tot !!!

De Ziua Mondială a Libertății de Exprimare (3 mai), vă prezint două luări de poziție. Prima aparține Asociației Profesioniștilor din Presă Cluj (APPC), se referă la situația presei locale și a fost adoptată astăzi de Colegiul de Conducere (din care fac parte Mihnea Măruță, Ionel Lespuc și suprasemnatul, în calitate de președinte). A doua, prezintă ”proiectul de lege a presei”, realizat de către organizațiile de media din România și care a fost depus astăzi la Parlament, precum și comunicatul de presă însoțitor.
Poziția APPC
Cu ocazia Zilei Internaționale a Libertății de Exprimare, Asociația Profesioniștilor din Presă Cluj (APPC) constată menținerea la cote critice a condițiilor de desfășurare a activității jurnalistice și a situației mass media locale.
În ultimul an (4 mai 2010 – 3 mai 2011) în presa clujeană:
- Au dispărut locuri de muncă în domeniu și și-au închis activitatea mai multe instituții media (Foaia Transilvană, ediția tipărită, Antena 1 Cluj, Realitatea TV Cluj); în contrapondere au apărut noi site-uri, cotidianul tipărit Servus Cluj, s-au redeschis CD Radio și Realitatea TV Cluj (cu noi finanțatori);
- Nivelul de salarizare a jurnaliștilor locali s-a menținut la un nivel de supraviețuire, care a creat premisele de acceptare a unor compromisuri legate de desfășurarea corectă a activității jurnalistice conformă cu Codurile de Deontologie elaborate și promovate de asociațiile profesionale;
- Regulile de atragere a publicității, ca mijloc de finanțare corect și transparent al instituțiilor media, au fost încălcate în numeroase cazuri și diferite forme: publicitatea a fost obținută mai mult pe baza unor relații personale, fără legătură cu performanțele jurnalistice și auditările de tiraj, audiență și profil al cititorilor/telespectatorilor (care lipsesc în cazul majorității insituțiilor media clujene), pe baza unor înțelegeri patronale mutuale cu clauze ascunse departamentelor editoriale și de vânzări; apariția unor articole/ materiale/ emisiuni publicitare fără specificările și mențiunile obligatorii că e vorba de articole/ materiale / emisiuni publicitare;
- Au fost semnalate cazuri de intervenții patronale nejustificate în conținutul editorial;
- Au fost semnalate cazuri de cenzură a unor articole și materiale critice la adresa grupurilor de interese (politice și/sau economice) apropiate patronatelor și prietenilor acestora, ori la adresa unor firme și societăți comerciale care plătesc publicitate unor instituții media;
- Se constată menținerea lipsei de interes a mediului de afaceri clujean în a investi onest și transparent în dezvoltarea mass media locale – fie ca efect al fluctuațiilor de pe piața media locală, fie ca efect al lipsei de viziune referitoare la necesitatea existenței unei mass media corecte și de viitor, atât pentru comunitate, cât și pentru desfășurarea corectă a activităților comerciale.
Pentru remedierea acestei stări de fapt, APPC și-a propus realizarea unui proiect de monitorizare a presei locale, care să prezinte anual, argumentat și transparent, situația reală a domeniului. APPC își exprimă speranța ca rapoartele pe care le va realiza vor putea fi folosite atât ca instrument de înțelegere a situației reale din mass media locală, cât și ca mijloc de presiune pentru respectarea regulilor și principiilor specifice activității jurnalistice, atât de către patronate, cât și de către jurnaliști.
(pentru conformitate, detalii aici)
***
Legea Presei – proiect
Art. 1 – (1) În România, presa este liberă. Orice formă de cenzură este intrezisă.
(2) Constituie cenzură orice formă de interzicere sau împiedicare, inclusiv pe cale judecatorească, de publicare a unui material jurnalistic, în intregime sau în parte, într-o singura apariție sau în serial.
Art. 2 – Libertatea presei nu poate fi restransă pentru protejarea unui alt drept, interes sau valoare socială decât dacă restrangerea este prevazută de lege, este proportională cu scopul urmărit și este necesară într-o societate democratică.
Art. 3 – Asociațiile profesionale pot adopta norme de autoreglementare privind practica jurnalistică sau practicile profesionale. Fiecare instituție media poate adera la aceste reglementari sau își poate adopta norme specifice de autoreglementare.
Art. 4 – La data intrării in vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr. 3/1974 – legea presei din Republica Socialistă România, precum și orice alte prevederi contrare.
Art. 5 – Prezenta lege intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
***
Presa trebuie să rămână liberă. Autoreglementarea este esențială (comunicat de presă)
București, 3 mai 2011. „În România, presa este liberă. Orice formă de cenzură este intrezisă.” Acesta este primul articol al proiectului de Lege a presei depus, cu ocazia Zilei Mondiale a Libertății Presei, de douăsprezece organizații nonguvernamentale Președintelui Camerei Deputaților, Doamna Roberta Anastase și Președintelui Comisiei pentru drepturile omului, minorițăți și culte din Senat, Domnul Gyorgy Frunda. Propunerea de proiect de lege va fi prezentată astăzi și Președintelui Senatului Românei, Domnul Mircea Geoană.
Proiectul de lege vine ca răspuns la solicitarea Comisiei pentru drepturile omului, culte și minorități din Senatul României, adresată organizațiilor profesionale din media, de a prezenta propuneri de reglementare a profesiei de jurnalist până la data de 3 mai 2011.
„Noi nu susținem o lege a presei și tocmai de aceea am propus un proiect în care, în primul articol, se spune că presa este liberă. Nu negăm însă că presa din România are probleme. În cadrul întâlnirii de astăzi de la Parlament am decis să continuăm discuțiile pentru a încerca să identificăm pârghiile care ar putea avea un efect real, pozitiv. De exemplu, noi ne gândim la intervenții care să prevină concentrarea excesivă a proprietății în mass-media și la instrumente care să consolideze relația ziaristului cu angajatorul”, a declarat Mircea Toma, președintele ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei, la finalul întrevederii.
Proiectul mai prevede că “asociațiile profesionale pot adopta norme de autoreglementare privind practica jurnalistică sau practicile profesionale” și că “fiecare instituție media poate adera la aceste reglementări sau își poate adopta norme specifice de autoreglementare”.
„Nu credem într-un proiect de lege care să îi protejeze pe jurnaliști. Din experiența ultimilor douăzeci de ani, toate proiectele care și-au propus asta au sfârșit prin a îngrădi, într-un fel sau altul, libertatea de exprimare. Jurnaliștii sunt cei care trebuie să se protejeze pe ei înșiși prin responsabilizare, a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent.
“Presa responsabilă este liberă, profesionistă și aptă să se auto-reglementeze. De aceea, este nevoie să încurajăm libertatea, profesionalizarea și autoreglementarea presei. Responsabilizarea jurnaliștilor nu se poate face prin noi legi. Creșterea standardelor profesionale și promovarea valorilor în profesie se poate face doar din interiorul bresei, prin asumarea și implementarea de coduri deontologice și de mecanisme viabile de autoreglementare. Prin autoreglementare, jurnaliștii vor avea un control mai mare asupra profesiei, libertatea presei se va consolida și astfel, societatea românească își va vedea servite mai bine interesele”, se arată în expunerea de motive ce însoțește propunerea de proiect de lege a presei.
Proiectul de lege este susținut de ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație (CRJI); Asociația Patronală a Editorilor Locali din România (APEL), Asociația Profesioniștilor din Presă Cluj (APPC), Asociația Jurnaliștilor din România (AJR), Federația Română a Jurnaliștilor MediaSind, Societatea Jurnaliștilor „Dunărea de Jos”, Galați, Brăila și Tulcea, Federația Sindicatelor din Societatea Română de Radiodifuziune, Uniunea Jurnaliștior Maghiari din România (MURE), Asociația Editorilor de Presă OnLine și Convenția Organizațiilor de Media.
Propunerea de proiect de lege, împreună cu documentele care o însoțesc (expunerea de motive, studiile de impact și lista de inițiatori) sunt atașate prezentului comunicat iar Codul Deontologic Unificat, propus ca parte a procesului de auto-reglementare de către Convenția Organizațiilor de Media poate fi consultat aici: http://www2.cji.ro/userfiles/file/Evenimente/Codul%20Deontologic%20Unic%20-%20adoptat.pdf
Raportul FreeEx 2010 – Libertatea Presei în România realizat de Active Watch – Agenția de Monitorizare a Presei poate fi consultat aici: http://www.activewatch.ro/stiri/FreeEx/Raportul-FreeEx-2010-Libertatea-Presei-in-Romania-307.html 


SURSA : http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/proiect-de-lege-in-romania-presa-este-libera-si-cum-e-presa-la-cluj-62284.html  
AUTOR : 
Platforma de comentarii, bloguri si opinii REALITATEA.NET
 

Niciun comentariu: